Page
François SÉNERS
Serving since 14 March 2022
Appointed on 23 February 2022 by the President of the Senate
Sworn in on 8 March 2022 before the President of the Republic
Born on 4 February 1958 in Metz (Moselle)
Training
- Graduate of Sciences Po Strasbourg (Institut d’études politiques de Strasbourg)
- Former student of the École Nationale d'Administration ("Solidarité" graduating class)
Career
- 1983 / 1997: Civilian administrator
- 1983 / 1984: Sub-Prefect. Director of the office of the Commissioner of the Republic for the Indre-et-Loire department and Secretary General for the administration of the police of the Centre region
- 1984 / 1986: Director of the office of the Commissioner of the Republic for the Yvelines department
- 1986 / 1989: Deputy Commissioner of the Republic of the Saint-Martin and Saint-Barthélemy arrondissement (Guadeloupe)
- 1989 / 1992: Technical Adviser to the minister for overseas departments and territories
- 1992 / 1993: Deputy Director of the office of the minister for overseas departments and territories
- 1993 / 1996: “Hors classe” Advisor for the administrative court and the administrative court of appeal, assigned to the Nice administrative court (Alpes-Maritimes)
- 1996 / 1997: Technical Adviser (Overseas) to the Office of the Prime Minister
- 1997 / 2000: University lecturer at Sciences Po Strasbourg (Institut d’études politiques de Strasbourg)
- 1997 / 2022: Master of Requests of the Conseil d’État (1997-2010), Member of the Conseil d’État (2010-2022)
- 1998 / 2001: Government Commissioner to the national commission for litigation on health and social pricing (Commission nationale du contentieux de la tarification sanitaire et sociale)
- 1999 / 2002: Head of the centre on forward planning for the national gendarmerie (Centre de Prospective de la Gendarmerie Nationale)
- 2000: Delegate of the Constitutional Council in charge of the on-site monitoring of the referendum of 24 September 2000 on the reduction of the presidential term to 5 years
- 2001 / 2008: Government Commissioner before the Conseil d’État’s judicial panels
- 2006 / 2008: Assistant Rapporteur at the Constitutional Council
- 2008: Substitute Government Commissioner at the conflict resolution court
- 2008 / 2009: Director of the Office of the Minister of Justice
- 2009: Advisor to the Prime Minister
- 2009 / 2011: Director, Deputy Secretary General of the Government
- 2010 / 2014: Director (as a representative of the State) of the Société Nationale de Radiodiffusion Radio France
- 2011 / 2012: Member of the commission for fiscal offences
- 2012 / 2014: Secretary General of the Conseil d’État
- 2014 / 2017: Director of the Office of the President of the Senate
- 2017 / 2022: Deputy President and General Rapporteur of the report and studies section of the Conseil d’État
- 2018 / 2022: Alternate Member of the national order of physicians (Conseil national de l’ordre des médecins) (2018-2021), then full member (2021-2022)
- Since 14 March 2022: Member of the Constitutional Council, appointed byPresident of the Senate Gérard LARCHER
Honours
- Knight of the Legion of Honour (2010)
Publications
- « Saint-Martin, Saint-Barthélemy : quel avenir pour les îles du nord de la Guadeloupe? Rapport à Monsieur le secrétaire d'Etat à l'outre-mer », Paris, Documentation française, décembre 1999. - 64 p.
- « Le principe de la confiance légitime : à propos de la réduction des aides publiques aux agriculteurs », in RFDA 2002. 33
- « Le principe de précaution, le juge, l'insecticide et les abeilles » in AJDA 2002. 1180
- « Le découplage du retrait et du recours » in RFDA 2002. 77
- « La portée d'un acte réglementaire avant son entrée en vigueur » in RFDA 2003. 1134
- « La commission départementale des travailleurs handicapés face à la Convention européenne des droits de l'homme : respect des « droits civils » et principe d'impartialité », in RDSS 2003. 163
- « Le principe d'impartialité et les commissions techniques d'orientation et de reclassement professionnel », in RFDA 2003. 705
- « Le recours en rectification d’erreur matérielle », in Encyclopédie Dalloz de contentieux administratif 2004
- « Les règles applicables aux établissements publics de coopération intercommunale en matière de délégations de compétences » in AJDA 2004. 149
- « Circulaire impérative et responsabilité : le cas d'une circulaire ordonnant l'application d'une décision communautaire », in RFDA 2004. 1021
- « L'action en désaveu d'avocat devant les juridictions administratives n'est pas ouverte en cas de carence ou d'omission fautive de l'avocat » in AJDA 2004. 606
- « Le contrôle des concentrations économiques. Le droit commun. La nature du contrôle », in RFDA 2004. 126
- « La responsabilité est-elle soluble dans l'indemnité ? » – in AJDA 2005. 443
- « L'impartialité et l'indépendance des membres du Conseil d'Etat », in RFDA 2005. 942
- « Le recours en révision », in Encyclopédie Dalloz de contentieux administratif 2007
- « La portée d'un arrêt de la Cour de justice des Communautés européennes rendu sur question préjudicielle » in RFDA 2007. 372
- « Pouvoirs du juge et effets juridiques indirects du rejet d'une demande en annulation » in RFDA 2007. 265
- « L'identification des organismes privés chargés d'une mission de service public », in RFDA 2007. 812
- « Une position dominante n'est pas forcément illégale » in AJDA 2009. 56
- « Le territoire, laboratoire de la réforme de l'Etat », in AJDA 2010. 809
- « Préjudice réparable », in répertoire Dalloz de responsabilité de la puissance publique 2012
- « Imputabilité du préjudice et « Préjudice réparable » in Encyclopédie Dalloz de responsabilité de la puissance publique 2019
- « La voie référendaire, remède à la défiance démocratique » in Un haut fonctionnaire au service du Parlement. Mélanges en l’honneur de Jean-Louis Hérin, Paris : Mare & Martin, 2020, p. 195-199